Ugens Fonds Tips – Uge 47
Foreningsværkstedet, SIKO og Odense Kommune kommer her med ugens Tips til din forening.
Når I søger en fond eller en kommunal pulje om støtte til jeres forenings gode projekt, så vil fonden/puljen gerne vide, hvad de penge som I søger, skal bruges til.
Så udover projektbeskrivelsen, så lav et realistisk budget og send det med som bilag til ansøgningen.
Eksempel – Kajakklubbens budget.
3 stk. havkajak á 14.500 kr. 43.500 kr.
3 stk. pagaj á 850 kr. 2.550 kr.
3 redningsveste á 900 kr. 2.700 kr.
3 stk. spray-deck á 600 kr. 1.800 kr.
I alt inkl. moms 50.550 kr.
Det er ALTID en fordel, hvis I selv kan finde nogle af pengene. Det viser at I er engagerede og økonomisk ansvarlige. Så hvis I f.eks. kan skrive: ”Kajakklubben har selv opsparet de 15.000 kr., så vi søger om hjælp til de sidste 35.550 kr.” – er det et stort plus, som vil give jer point hos fonden, og derved større chance for at jeres ansøgning får støtte.
Hvis I søger penge til et stort projekt eller evt. et byggeprojekt, så indhent en overslagspris fra leverandører/håndværkere, og vedlæg det som bilag til ansøgningen. Det viser at I har gjort jeres forarbejde grundigt.
Husk at vedlægge de obligatoriske bilag til ansøgningen, så fonden nemt kan finde alle oplysninger om jeres forening (Vedtægter, Årsregnskab, CVR-nr, Bank-konto-nr).
Jeg har hørt fra sagsbehandlere i fonde/puljer, at de får mange elendige ansøgninger, hvor foreninger tror de kan hente 100.000 kr. på en 5-linjers tekst uden budget, uden årsregnskab, uden de nødvendige bilag som belyser projektet og foreningen.
Det er spild af tid hos begge parter, så gør jer umage
Husk at fondene får MANGE ansøgninger og kun ca. 15 % får JA, så I skal lave en god ansøgning for at blive udvalgt.
Har din forening brug for hjælp og sparring til ansøgningen, så står Torben i Foreningsværkstedet klar første tirsdag i hver måned kl. 16.00 – 18.00, på Stadionvej 50, indgang H, 5200 Odense V. Han kan også træffes på mail: fundraising@siko.dk og tlf. 23314302.